Nuffnang me~

Saturday, November 28, 2009

Air rosel segar + buatan sendiri

Okey... merujuk kepada tajuk kita pada hari ini iaitu 'rosel segar + buatan sendiri' , ia memang buatan sendiri ya ( ecehceh.. macam pe plak T-T) . Last week, kami adik-beradik teringin sangat nak minum air rosel. Nasib baik my mum ada tanam pokok rosel...kat belakang rumah (tanah belakang rumah tu bukan besar sangat pun sebenarnye..huhu T-T)


I ada ambil several pictures of rosel yang di tanam dan proses buat air rosel: dari petik buah sampai siapnya air rosel...wee (^_^)













Picture 1: rosel from the tree it self
Lepas sudah petik dari pokok, buah-buah rosel itu di kumpulkan dalam besen ye.. dan kami dapat la 1 besen kecil seperti gambar dibawah. Banyak jugak la.







~ buah rosel dari dekat

























Picture 2: Buah rosel dipetik dan dikumpulkan untuk dikupas + dibasuh

Kemudian, buah rosel dipetik kelopaknya satu-persatu untuk dibersihkan sebab buah rosel nie macam bunga. Didalam setiap kelopaknya takut ada kuye ke pe tah. Macam ulat pokok (I don't know how to spell it...huhu T-T)















































Picture 3: Buah rosel yang telah dikupas

Seterusnya, bila sudah dikupas buah rosel tue, ia dimasukkan ke dalam kuali dan di didihkan dengan air didalamnya. Tujuannya adalah untuk keluarkan pati air rosel tu ye... sume readers (wah.. macam buat rancangan memasak la plak..peace) . Lepas dah mendidih air tu dan pati nye dah terhasil. Ditutup api dan diangkat serta ditapis air dari buah rosel seperti yang dibawah:
































Picture 4: Pati rosel ditapis dari hampas or buah rosel yang telah dididihkan

Last but not least, selepas penat saye membebel panjang lebar pasal nak buat air rosel nie, tersedia la segelas air rosel. Warna merahnhya memang asli okey no additional color is added ya.. percaya lah. Sedap...(^_^)




















Picture 5: Bergelas-gelas air rosel..




2 comments:

  1. wow.. rajinnye..
    ape lg.. jual arr..
    hehe

    ReplyDelete
  2. jual?? hehe.. pokok nye pun tak sbrpe. takat minum sndri jew...

    ReplyDelete

Keep ur beautiful word here :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Jana Pendapatan

Labels

kNOw abOUt Me

My photo
You Welcome to visit my blog. Have nice reading and enjoy it. :)